Fascynyjący algorytm życia

PageLogo
cat food stamp
czym jest algorytm życia?

Gra w życie (The game of life) została stworzona w 1970 roku przez brytyjskiego matematyka Johna Conwaya. Nie stanowi gry w utartym rozumieniu, ale jest automatem komórkowym, czyli systemem złożonym z pojedynczych komórek, które sąsiadują ze sobą. Komórki żyją bądź umierają w kolejnych cyklach. Wszystko zależy od tego ilu mają sąsiadów i jakie zdefiniowaliśmy początkowe reguły gry.
Brzmi niejasno? Powiem, że to ulubiona gra studentów matematyki i fizyki.

Opis reguł gry

Gra toczy się na nieskończonej planszy przypominającej kartkę w kratkę. Te kratki to poszczególne komórki. Każda komórka może być w jednym z dwóch stanów, albo żywa (pokolorowana komórka) lub martwa (pusta komórka). Ponieważ komórka ma kształt kwadratu, może sąsiadować maksymalnie z 8 innymi komórkami, z czterema po bokach i czterema w rogach. Ilość sąsiadów ma wpływ na to czy w kolejnym cykly komórka będzie żyć czy nie. Ta gra toczy się więc o życie.

standardowe reguły ustalonę przez wynalazce tego algorytmu

  • Jeśli żywa komórka, ma mniej niż dwóch sąsiadów, w kolejnym kroku umiera
  • Jeśli żywa komórka ma więcej niż trzech sąsiadów, w kolejnym kroku umiera
  • Jeśli żywa komórka ma dwóch lub trzech sąsiadów – w kolejnym kroku też żyje.
  • Jeśli martwa komórka ma trzech żywych sąsiadów – w kolejnym kroku ożyje

Ale oczywiście można ustawić inne warunki i śledzić jak to wplywa na kolejne cykle gry. Możesz potestować własne ustawienia.
Więcej informacji można znaleźć tutaj


przykładowa formacja
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 1 1 0 1 1 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0
0 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 1 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0