Gra w życie (The game of life) została stworzona w 1970 roku przez brytyjskiego matematyka Johna Conwaya.
Nie stanowi gry w utartym rozumieniu, ale jest automatem komórkowym, czyli systemem złożonym z pojedynczych komórek,
które sąsiadują ze sobą. Komórki żyją bądź umierają w kolejnych cyklach. Wszystko zależy od tego ilu mają sąsiadów i jakie zdefiniowaliśmy
początkowe reguły gry.
Brzmi niejasno? Powiem, że to ulubiona gra studentów matematyki i fizyki.
Gra toczy się na nieskończonej planszy przypominającej kartkę w kratkę. Te kratki to poszczególne komórki. Każda komórka może być w jednym z dwóch stanów, albo żywa (pokolorowana komórka) lub martwa (pusta komórka). Ponieważ komórka ma kształt kwadratu, może sąsiadować maksymalnie z 8 innymi komórkami, z czterema po bokach i czterema w rogach. Ilość sąsiadów ma wpływ na to czy w kolejnym cykly komórka będzie żyć czy nie. Ta gra toczy się więc o życie.
Ale oczywiście można ustawić inne warunki i śledzić jak to wplywa na kolejne cykle gry.
Możesz potestować własne ustawienia.
Więcej informacji można znaleźć tutaj
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |